Hoe kan een vetpercentage meter jou helpen?

vetpercentage meterNaast een te hoog lichaamsgewicht kan ook een te hoog lichaamsvetpercentage een gevaar vormen voor je gezondheid. Te veel lichaamsvet verhoogt het risico op een hoge bloeddruk, een hoog cholesterolgehalte, hart- en vaatziekten, diabetes en zelfs kanker. Je kan het dus maar beter onder controle houden en de beste manier om dat te doen is door middel van een vetpercentage meter. Vroeger kon je hiervoor enkel bij de dokter of in de sportschool terecht en bovendien was dat vaak een vrij pijnlijke bedoening omdat er enkel manuele meters voorhanden waren waarbij je huid en onderliggende vetlagen vaak lang werden samen geknepen. Ondertussen zijn de vetpercentage meters sterk geëvolueerd en zin er naast manuele ook digitale versies te verkrijgen die je makkelijk en snel thuis kan gebruiken. Er zijn zelfs weegschalen waarmee je tegelijkertijd je gewicht en je vetpercentage kan meten, al zijn die wel minder betrouwbaar dan een gewone vetmeter. Natuurlijk geeft een vetmeter enkel een indicatie van het vetpercentage op bepaalde plaatsen van je lichaam. Als je echt wil afslanken moet je beginnen met gezonde eetgewoontes, veel lichaamsbeweging en spierversterkende oefeningen. Binnen dat kader kan je dan je vetmeter gebruiken om je vooruitgang te meten. Want het kan best zijn dat je niet onmiddellijk gewicht zal verliezen maar dat het vetpercentage wel degelijk vermindert en je lichaam slanker en strakker wordt zonder dat je dat op de gewone weegschaal kan zien. Het is dus de ideale ondersteuning op je weg naar een gezond vetpercentage en een stevig, slank en gezond lichaam.

Afslanken dankzij de citroensapkuur

citroensapkuurOp zoek naar een afvalkuur om die laatste kilo’s kwijt te spelen? Ooit al gehoord van de populaire citroensapkuur? Kun je echt afslanken door citroensap te drinken? Lees verder om meer te weten te komen over het afvallen dankzij citroensap.

De citroensapkuur is bijzonder populair in Hollywood en staat bekend als een veilige en gemakkelijke methode om van overtollige kilo’s verlost te geraken. Volgens dietisten heeft citroensap een aantal interessante effecten voor zij die graag een aantal kilo’s zouden willen verliezen. Citroensap is eerst en vooral een ontgifter. Het zou je lichaam zuiveren door schadelijke stoffen te verwijderen en de verbranding van vetten bevorderen. Zo zou het sap de spijsvertering versnellen en zouden de stoffen worden verwijderd die de vertering vertragen. Hierdoor kan je dus vermageren.

In citroenen zit daarnaast ook de stof pectine. Deze stof zorgt ervoor dat je hongergevoel verdwijnt. Ook dit kan je helpen in de strijd tegen de kilo’s. Citroenen zitten daarnaast ook vol van vitamine C en zijn dus zeer gezond. Ze houden ook je bloedsuikerspiegel laag en constant. Het kan dus alvast geen kwaad het dieet eens uit te proberen. Voeg voortaan een beetje citroensap toe in je drankjes en zoek gerechten waar citroensap bij past. Het is een kleine moeite, maar zeker het proberen waard!

Snel vermageren: het kan met deze tips

snel vermageren tipsSnel vermageren: het is de droom van iedere vrouw. Maar hoe doe je dat nu? Lees verder voor enkele tips die snel resultaat kunnen opleveren:

  • Drink water in plaats van frisdranken. Water bevat geen calorieën en is bovendien een stuk gezonder.
  • Wissel pasta en brood zo veel mogelijk in voor groenten en fruit. Deze simpele maatregel kan zeer snel resultaat opleveren.
  • Geniet van je favoriete maaltijd. Je kan nog steeds je lievelingsmaaltijd maken, maar eet ze dan wel met mate. Eet totdat je honger is gestild en eet vooral traag. Hierdoor heb je vlugger het gevoel dat je voldaan bent.
  • Voeg een eiwit toe aan elke maaltijd. Eiwitten zijn het geheime wapen van een dieet. Dankzij eiwitten behoud je je spieren en verbrand je sneller vet. Yoghurt, noten en bonen toevoegen aan je maaltijden is dus zeker aan te raden.
  • Eet geen snacks meer na het avondeten. Het avondeten moet de laatste maaltijd van de avond zijn, dus vermijdt slechte gewoontes zoals chips of snoep aan de televisie.
  • Eten moet eigenlijk enkel dienen om je honger te stillen. Eet dus kleine porties en stop als je genoeg hebt. Als je teveel eet, voel je je opgeblazen en moe. Op restaurant kun je bijvoorbeeld kinderporties bestellen om jezelf in de hand te houden.
  • En uiteraard: beweeg genoeg. Sport is erg gezond en helpt je snel te vermageren.

Met deze tips bij de hand ben je al een stuk dichter bij je ideale gewicht. Succes!

Wanneer wordt diëten obsessief

obsessief dietenUiterlijk speelt een belangrijke rol in onze samenleving. Het bepaalt voor een groot deel hoe we overkomen op anderen en hoe ze met ons omgaan. De kenmerken van het ideale uiterlijk zijn cultuurgebonden. In onze westerse maatschappij behoort slank zijn tot het pakket van eisen om als mooi beschouwd te worden. Dit beeld wordt ons opgedrongen door de media en voedingproducenten. Een ideaalbeeld is van alle tijden en niet gevaarlijk an sich. Ontelbare mensen hebben al eens een dieet uitgeprobeerd, vaak met wisselend succes, zonder dat dit schadelijk was voor hun gezondheid. Maar niet iedereen weet maat te houden. Voor wie vatbaar is, kan diëten obsessief worden.

Maar waar ligt de lijn tussen een paar kilootjes kwijt willen raken op een gezonde manier en obsessief diëten? Vaak denken mensen dat diëten pas een obsessie is geworden wanneer ze het zo ver laten komen dat de aandoening een naam heeft gekregen. Boulimie, anorexia, … iedereen die wel eens een dieet heeft gevolgd, kent de termen en de gevolgen die ze met zich meebrengen. Het is echter zo dat diëten lang voor deze ziekten al als obsessief beschouwd kan worden. Ook mensen die gedurig op de weegschaal staan, elke calorie tellen, geen restaurants meer durven bezoeken en hun leven inrichten in functie van een dieet, zijn obsessief en gevaarlijk bezig.

Een mooie platte buik

platte buikBij het begin van de lente keert ook ieder jaar de zoektocht naar tips en tricks voor een platte buik terug. De winterkilootje die hun sporen hebben nagelaten moeten dringend weggewerkt worden bij het verschijnen van de eerste lentezon. Ten slotte dragen we in de zomer of lente veel minder verhullende kledij waarachter een rolletje meer of minder moeilijk verborgen kan worden. En op het strand is niets zo leuk als pronken met een strakke en platte buik.

Maar hoe geraak je nu aan die platte buik waar je aan het begin van elke lente van droomt?
In tegenstelling tot wat je zou verwachten moet je vaker eten, bij voorkeur een zestal keer per dag. Vanzelfsprekend gaat het hier wel om kleine porties en geen grote maaltijden, maar een meer constante toevoer van voedsel zorgt voor een permanente werking van je spijsvertering. En daarvan val je zonder twijfel af! Vermijd alles waarvan je een opgeblazen gevoel krijgt en koolzuurhoudende drank. Dit zorgt voor gas in je buik en dat brengt de nodige zwelling met zich mee. Naast zaken die te vermijden zijn, heb je ook zaken die juist aan te raden zijn. Zo hebben yoghurt, ananas en pepermuntthee een positief effect op de platheid van onze buik. Combineer dit alles met een beetje extra beweging en voor je het weet heb jij een platte buik.

Raw foodisme, werkt het echt?

Raw foodismeEen hippe speler in de wereld der diëten is het raw foodisme dieet. Of het dieet echt werkt, is nog maar de vraag. Wie raw foodisme uitprobeert, verliest wel degelijk kilo’s, dus als een dieet er enkel voor moet zorgen dat er een lager getal op de weegschaal staat, dan werkt raw foodisme. Wie echter graag ook gezond wil zijn en op langere termijn gewicht wil verliezen, doet er goed aan het dieet eerst even nader te bekijken.

Raw foodisme houdt in dat je enkel nog ‘levend’ voedsel eet. Hieronder wordt alle voedsel verstaan dat niet bewerkt, noch verhit is. Ook mag het geen kunstmatige toevoegingen bevatten. Alles wat gegrild, gekookt, gebakken, gestoomd, gewokt, … is, moet dus verbannen worden van de lunchkaart. Positief aan dit dieet is de grote consumptie aan rauw fruit en groenten en bijgevolg de opname van een heleboel nuttige vitamines en vezels. Nadeel is het tekort aan proteïnes dat bij dit dieet gecreëerd wordt en de snelheid waarmee men zijn kilo’s verliest. Dit gaat namelijk sneller dan gezond is voor je lichaam. Het grootste nadeel echter is de slaagkans om dit dieet op langere termijn vol te houden. Rauw voedsel gaat al snel vervelen en eens je terug gewoon eet, vliegen de kilo’s er weer aan. Of raw foodisme echt werkt, is dus maar de vraag.

Bloedgroependieet

bloedgroependieetHet bloedgroependieet is een dieet dat vanuit Amerika is overgewaaid en stelt dat onze bloedgroep invloed heeft op de manier waarop ons lichaam voedsel verwerkt. Het dieet werd ontwikkeld door Peter D’Adamo, deze Amerikaanse arts, tevens ook natuurgenezer, deelt binnen het bloedgroependieet voedingsmiddelen op in drie categorieën. Een eerste categorie zijn de gunstige voedingsmiddelen, ze kunnen naar hartelust geconsumeerd worden en zouden zelf goed zijn voor ons lichaam. Een tweede categorie zijn de neutrale voedingsmiddelen. Ze hebben geen grote meerwaarde voor ons lichaam maar zijn voedzaam. De derde categorie zijn de te vermijden voedingsmiddelen die in hoge dosering als gif worden ervaart door ons lichaam. De categorie waarin een voedingsmiddel zich bevindt, is afhankelijk van de bloedgroep van de diëter.

In Amerika kent dit dieet een groot succes. De uitgesproken voorkeur van enkele celebrities voor het bloedgroependieet is hier natuurlijk niet vreemd aan. Toch is er geen enkele wetenschappelijk bewijs dat het bloedgroependieet ook echt helpt bij de strijd tegen overtollige kilo’s. Testimonials zijn er in overvloed, maar ervaring leert dat een gedreven diëter meer doet dan enkel een voedingspatroon te volgen. Vaak zal hij of zij dit combineren met een beperking van de hoeveelheden voedsel en een behoorlijke portie lichaamsbeweging. Twee zaken die een bewezen effect hebben op ons lichaam en dus veel waarschijnlijker aan de basis liggen van behaalde resultaten.